Imediat ce luminile s-au stins, sala cu scaune din catifea s-a scufundat într-o liniște în care se auzeau doar bătăile inimilor, al căror ritm era dat de emoția întâlnirii cu soprana Mioara Cortez. Revenită pe scena ale cărei amintiri au adunat și debutul domniei sale cu rolul Micaela din opera „Carmen”, de Bizet, îndrăgita artistă lirică, a cărei voce a ridicat în picioare milioane de spectatori în toată lumea, a oferit un concert extraordinar, alături de tenorul Daniel Magdal, tot ieșean de origine, directorul adjunct al Operei Naționale București. Ariile celebre interpretate de excepționala solistă, în acompaniamentul Orchestrei Operei din Iași, sub bagheta dirijorală a maestrului David Crescenzi, au impresionat publicul, care a răsplătit-o cu aplauze de necontenit. „Scena este locul unde m-am consacrat ca artist, iar muzica este viața mea”, a fost unul dintre mesajele îndrăgitei soprane Mioara Cortez către ieșenii care au ascultat-o fascinați, la fel și grupul de copii de la Centrul de Plasament Bucium, sosiți la invitația managerului interimar, Andrei Fermeșanu.
O viață dedicată muzicii
Călătoria Mioarei Cortez în lumea muzicii a început la Filarmonica Iași, cu o oprire la Conservatorul din București, pe care l-a absolvit ca șefă de promoție, cu media 10, a continuat la Opera din Iașul natal, apoi a avut ca destinații toate marile scene ale lumii. Și-a făcut cu drag misiunea, a umplut sălile cu aplauzele unui public căreia i-a oferit toată prețuirea. Și-a înmulțit talanții, și-a perfecționat tehnica învățată de la marii magiștri. În Italia studiase cu celebra soprană Roseta Noli, la Iași cu marea soprană Aneta Pavalache, la București cu marea artistă Arta Florescu, mentori cărora le aduce mereu mulțumiri. „De fiecare dată când primeam un rol îmi spuneam că nu voi reuși să-l intrepretez, însă imediat ce descifram partitura, o bucurie pentru mine, lucram la coloratură și la tot ce era nevoie pentru ca totul să fie perfect. În timp am ajuns o lirică spinto dramatică, tehnică pe care am învățat-o de la Aneta Pavalache. Am ascultat toate cântărețele vremii mele și de la fiecare m-am inspirat poate cu o respirație, poate cu o frază. Nu am imitat pe nimeni, am învățat de la fiecare tot ceea ce era important pentru vocea mea. Am lucrat cu Arta Florescu, o mare artistă și o doamnă desăvârșită, un profesor de mare clasă care m-a învățat stilurile, dicția, eleganța pe care eu o aveam, dar nu știam să o exprim. Am învățat multe de la ea, inclusiv încrederea care îmi lipsea”, a continuat artista lirică.
În seara galei de la Iași, scena s-a umplut din nou de parfumul preferat al marii artiste, Champs Elysee, care a oferit o colecție din arii celebre, spre marea încântarea publicului. „Am trăit momente de nedescris. Soprana Mioara Cortez a avut o Gală aniversară extraordinară la Opera Națională Română din Iași. Această voce de aur a încântat publicul care își exprima emoția prin strigăte interminabile de Bravooooo și chiar Sublim! Alături de dirijorul David Crescenzi și tenorul Daniel Magdal a creat, prin muzică și prin glas, într-adevăr nuanțe sublime, fraze superbe, fiecare arie sau duet trecând prin toată simțirea sa, cu o forță și un dramatism unic. Sunt fericită că am putut colabora cu această imensă interpretă în Mefistofele, făcând o creație în cele două roluri, Margareta și Elena, în Il trovatore, în Elixirul dragostei, în I quatro rusteghi, în care a ei Felice rivaliza cu creația actriței Carmen Stănescu. Draga doamnă Mioara, nu aveți idee cât de mult va prețuiesc!”, a fost mesajul doamnei Anda Tăbăcaru, regizor de operă și profesor la Universitatea Națională de Arte București.
Pe scena din Iași, soprana Mioara Cortez a oferit „o sublimă lecție de voce monumentală – stăpânită perfect, matur, în cunoaștere pentru fiecare detaliu – de stil și interpretare de mare clasă, de respect și smerenie. În această superbă situație nu e numai despre muzică. Totul este mult mai complex, așa precum este viața unui artist dăruit total menirii sale. Este un mix monumental de talent, date naturale de excepție, preocupare prioritară de o viață, inteligență sclipitoare, muncă permanentă, dăruire totală pentru operă și scena lirică, un fenomen numit Mioara CORTEZ”, a adăugat și muzicianul Vasilica Stoiciu-Frunză, conferențiar la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”.
Mioara Cortez a fost și un cadru didactic de excepție, mulți artiști lirici consacrați pe scenele internaționale fiindu-i elevi sau studenți. „Toată iubirea mea pentru prima mea profesoara de canto, pe când aveam 16 ani! Plângeam când o ascultam la radio sau în concerte!”, a spus și soprana Elena Moșuc, una dintre cele mai frumoase și apreciate voci lirice din lume.
Reverențele largi ar fi mult prea puține pentru a onora cariera îndrăgitei soprane Mioara Cortez, al cărei nume a fost pe afișele tuturor marilor opere din lume. „Doar în China și în Australia nu am cântat, în rest am fost peste tot. Am fost onorată de șefi de state, aplaudată de publicul meu drag și prețuită de artiștii alături de care am fost pe scenă”, a zâmbit marea artistă, care a primit, din partea managerului interimar al ONRI, Andrei Fermeșanu, Distincția Aniversară OPERA65, pentru contribuția de excepție la dezvoltarea operei mondiale și pentru merite culturale deosebite.
Pentru iubitorii de muzică și pentru artiști, cântul este darul Divinității, iar muzica e limbajul spiritului, deschide calea către secretul vieţii, așa cum a descoperit Kahlil Gibral.
A consemnat Maura ANGHEL