„Fie ca timpul acestei nopţi să strălucească de plăceri”, a fost una dintre dorințele artiștilor Operei Naționale Române din Iași, lansate în cele două reprezentații de excepție ale „Traviatei” care i-au convins pe ieșeni că miracolele oferite de muzică există. Pentru artiști au fost zile de grație absolută, în care și-au dovedit încă o dată măiestria, forța emoțională, știința execuției. Sopranele Cristina Grigoraș și Manuela Barna-Ipate au fost magnifice în rolul Violettei Valery, publicul fiind impresionat de un „dar neprețuit și un eveniment ce nu putea trece neconsemnat în imagini și aplauze nesfârșite”.
Sub bagheta dirijorului David Crescenzi, celebra operă verdiană și-a derulat povestea plină de emoție, spusă de vocile tenorilor Riccardo della Sciucca (invitat) și Florin Guzgă (aplaudați în rolul lui Alfredo Germont) și a baritonului Alexandru Constantin (Giorgio Germont), cărora le-au oferit replici Florentina-Irina Onică (Flora Bervoix), Victor Zaharia (Baronul Douphol), Teodor Busnea (Dr. Grenvil), Marinela Nicola-Pahoncea și Brândușa Moțoc (Annina), Olivian Andrișoae (Gastone), Daniel Mateianu (Marchizul d’Obigny), Florin Roman (Giuseppe), Octavian Ionescu (Grădinarul), Cezar Octavian Ionescu (Bucătarul) și Viviana Olaru (Fiica lui Giorgio Germont). Balerinii au adus pe scenă emoțiile vibrante ale Violettei, artiștii reușind, prin mișcările lor, să ajute publicul să le trăiască intens. Corul dirijat de Manuel Giugula a dat forță destinului tragic al Violettei, rol despre care îndrăgita soprană Cristina Grigoraș a mărturisit că i-a fost mai mult decât un dar. „Sunt FERICITĂ după triumful cu rolul Violetta Valery, unul cu multe provocări… Nu pot face o listă pentru mulțumiri, ar fi prea lungă, dar vă mulțumesc TUTUROR! Vă știți fiecare în parte: artiștii de pe scenă și din fosă, garderoba, tehnicul, maestrului David Crescenzi pentru încrederea acordată și încurajări, au însemnat enorm pentru mine. Reacția publicului…??? Oh, Doamne! Mulțumim pentru asemenea răsplată!!!”, a scris Cristina Grigoraș la finalul primei seri magice în care destinul Traviatei a impresionat din nou inclusiv prin colecția de rochii și costume create de Doina Levintza și lucrate cu minuțiozitate pentru fiecare artist, adevărate opere de artă
Un eșec transformat într-un răsunător succes
Libretul operei lui Giuseppe Verdi, „La Traviata”, a fost inspirat din celebra „Damă cu camelii” a lui Alexandre Dumas-fiul, care a oferit publicului povestea lui Rose Alphonsine Plessis. Născută în satul Nonant, nu departe de orașul Bayeux, ea a fugit de acasă la vârsta de 13 ani. A ajuns la Paris, unde sărăcia a împins-o către prostituție. La 18 ani era una dintre cele mai cunoscute curtezane („traviata”, în limba italiană). Așa l-a cunoscut și pe Alexandre Dumas-fiul, care s-a îndrăgostit de ea și cu care a avut o poveste de iubire în care Giuseppe Verdi a văzut o operă despre care a fost convins că va ajunge la sufletul publicului. Premiera a avut loc la Veneţia (Teatrul La Fenice) pe 6 martie 1853, însă a fost un eșec, după cum însuși Verdia nota: „E vina mea sau a soliștilor? Timpul va decide”. Într-adevăr, timpul și răgazul oferit au decis. Verdi a revizuit opera, care a avut mare succes un an mai târziu, la Teatrul San Benedetto din Veneţia. De atunci, povestea continuă să impresioneze publicul, iar rolul Violettei Valery să fie unul dintre cele mai râvnite din cariera oricărei soprane.
Maura ANGHEL