„Opera este un templu cu brațele larg deschise pentru toți cei care doresc să se înalțe prin cultură și muzică”, spunea recent tenorul Andrei Fermeșanu, atunci când, în calitate de manager interimar al Operei Naționale Române Iași, anunțase darurile artiștilor pentru luna noiembrie. După „Tosca”, spectacolul aniversar dedicat celor 66 de ani ai operei, „Lacul Lebedelor”, Sunetul Muzicii” și „Nunta lui Figaro”, „Lucia di Lammemoor” a făcut ca sala unuia dintre cele mai frumoase teatre din Europa să răsune, două seri la rând, de aplauzele ieșenilor care au apreciat astfel prestația artiștilor din cele două distribuții ale operei lui Gaetano Donizetti.
La trei ani distanță după ce maestrul Andrei Șerban a montat celebra operă la Iași, „Lucia di Lammermoor” a revenit cu distribuții duble, invitați și debuturi de marcă. În prima seară, tenorul Andrei Fermeșanu a debutat în rolul Edgardo, soprana invitată Rasha Talaat în rolul inconfundabilei Lucia, iar basul Ivan Dikusar în rolul preotului Raimondo. Alături de soliștii invitați, partitura a fost completată de soliștii, corul, baletul și orchestra Operei din Iași, conduși de la pupitrul dirijoral de bagheta inegalabilului maestru David Crescenzi. „ Reluată după trei ani, cu debuturi, invitați, atmosferă renăscută în dificila partitură a operei donizettiene, producția complexă a reprezentației ne readuce în fața primei stupori cu care am privit fascinați acest tot, construct estetic plin de forță!”, a fost mesajul transmis de către prof. univ. dr. Lăcrămioara Petrescu, una dintre ferventele admiratoare ale artiștilor lirici ieșeni și ai invitaților lor. „Nu poți avea oricând atâta plenitudine a reușitei, cum ne-au oferit-o aseară toți artiștii, din balet, din cor, din orchestră, din prima linie a scenei. O Lucia preziosa, exprimată de invitata Rasha Talaat, plină de caldură în fragilitatea aparentă, care a adus un aer de puritate extraordinară, alături de Edgardo, împlinit într-o partitură emoționantă și lucrată îndelung de Andrei Fermesanu, au strâns ovațiile sălii, îndelung. Marțialul Enrico a fost interpretat impecabil, adică strălucit, de Alexandru Constantin, care, oriunde ar cânta, face furori! Un nou debut al basului Ivan Dikusar, în Raimondo, completează seria de succese nenegociabile cu care tânărul artist s-a impus ca una din cele mai bune voci ale generației sale, bravissimo!”, a continuat Lăcrămioara Petrescu. A revenit pe scenă tenorul Andrei Apreotesei, în rolul lui Arturo, personaj cu mult pitoresc si stăpânire a jocului actoricesc. Laura Scripcaru (Alisa) și Ovidiu Manolache (Normanno) au fost la rândul lor personajele cerute, cu prestanța vocală și prezența scenică perfectă.
A doua seară, soprana Manuela Ipate a debutat într-unul dintre cele mai provocatoare roluri scenice și vocale, piesa fiind o piatră de încercare pentru toate artistele lirice. Cu o prestație impecabilă în rolul Luciei, Manuela Ipate a fost îndelung aplaudată de exigentul public ieșean, care a întâmpinat-o cu multă căldură.
„Dacă ar fi să fac o listă cu cele mai îndrăgite spectacole de operă pe care le poți vedea în țara noastră, cu siguranță s-ar îmbulzi în primele locuri multe dintre cele care se joacă pe scena Opera Națională Româna Iași. Indiile Galante și Lucia di Lammermoor, ambele regizate de Andrei Șerban, umplu de fiecare dată sala.
Cu soprana Manuela Ipate a fost o revelație. Capacitatea ei de a face adevărate acrobaţii în timp ce cânta partitura deosebit de dificilă, fără a afecta respiraţia sau cursivitatea frazei, a emoționat întreaga sală. Indiscutabil, a fost seara consacrării definitive pentru marile scene ale lumii pentru soprana Manuela Ipate Barna!”, a fost și mesajul domnului Iulian Drăgoiu, un alt pasionat al scenei lirice. Despre cel de-al doilea spectacol, domnia sa a notat că a fost „o montare superbă pe care sunt convins că mai toţi iubitorii operei au văzut-o la rândul lor și care aseară şi-a câştigat o minunată dimensiune dramatică”. La reușita celei dea doua seri au contribuit cuplul soprana Manuela Ipate-tenorul Florin Guzgă, dar și consacrații Adrian Mărcan, Dan Popescu, Ovidiu Manolache, Andrei Apreotesei, orchestra, corul și baletul condus cu multă ispirație de Cristina Todi, care a dat suflet dramei Luciei. Din distribuția momentelor coregrafice au făcut parte Pamela Tănasă-Gache, Maria Cotorobai, Elvis Gache, Ștefan Popa.
Așadar, „Lucia di Lammermoor” a fost aşteptată cu emoţii și răsplătită cu aplauze nesfârșite.
Bravissimi tutti!
A consemnat Maura ANGHEL