Imediat ce luminile rampei se sting, spectatorii lasă în urmă sala Operei, ai cărei artiști îi zâmbesc fericiți din culise. Au adus încă o dată bucurie în jur, au dăruit fericire și au petrecut încă o seară cu Rost. Căci a dărui este marea bucurie și sensul fiecărui artist, pentru care aplauzele publicului sunt cel mai mare dar.
2022 a fost un an rodnic și plin de bucurii pentru Opera Națională Română din Iași. Artiștii au oferit spectacole de înaltă clasă, impecabile, au creat o lume feerică pe scenă, au adus în fața iubitorilor muzicii adevărate capodopere. 2022 a fost un an cu multe împliniri nu doar sub aspect artistic, ci și financiar și administrativ. Publicul s-a bucurat de cinci premiere – trei spectacole de operă („Bal Mascat”, „Turandot” și „Pescuitorii de Perle”) și două de balet („Triptic” și „Romeo și Julieta”) care, alături de celelalte spectacole, au adus în sală peste 70.000 de spectatori. „Ne bucurăm de un public cald, serios, numeros care este alături de artiști. Ei bine, cu ajutorul acestui public au crescut și încasările obținute din vânzarea biletelor. Din acest punct de vedere, Opera Iași, ca instituție de spectacole, ocupă primul loc în Moldova și al treilea la nivel național, după Opera și Teatrul Național din București”, a spus tenorul Andrei Fermeșanu, managerul interimar al ONRI. Această poziționare este cu atât mai importantă cu cât ONRI nu are un sediu propriu, ci împarte clădirea cu Teatrul Național „Vasile Alecsandri”.
Pentru unii dintre artiști, 2022 a fost și an aniversar, așa cum ne-a mărturisit soprana Diana Bucur: „Am împlinit 30 de ani de când am cântat pentru prima oară pe scena Operei. Acum, când mă uit la anul ce stă să se încheie, a fost unul bun. Am punctat trei roluri importante pentru evoluția mea vocală – Mimi din Boema, Leila din Pescuitorii de perle și Amelia din Bal mascat. Pentru anul care vine îmi doresc să avem cât mai multe spectacole”.
În opinia multor artiști, 2022 a fost un an plin de schimbări ce au propulsat Opera Națională Română din Iași la un alt nivel artistic. „A fost un an plin de premiere și spectacole deosebite, iar dorințele noastre, ale artiștilor și ale publicului larg, s-au împlinit. Dupa atâtea restricții, sala Operei a devenit din nou plină cu spectatorii noștri dragi și iubitorii de muzică. Am debutat cu rolul titular mult așteptat, Don Pasquale, din opera lui G. Donizetti cu același nume. Îmi doresc foarte mult ca anul 2023 să fie plin de realizări frumoase, într-o creștere continuă pe plan profesional, dar și personal, atât pentru colegii mei deosebiți de la Opera Națională, cât și pentru lumea întreagă, realizări însoțite de armonie, pace și iubire”, a fost mesajul basului Andrei Yvan.
Debuturi și binecuvântări
Anul 2022 a adus multe debuturi pentru artiști, în dreptul sopranei Manuela Barna-Ipate fiind trecute două – rolul Oscar din opera „Un ballo in maschera” de G. Verdi și cel al Luciei din opera „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti. „Am fost înconjurată de o echipă minunată cu oameni profesioniști, am fost binecuvântată pentru că datorită lor am putut să mă dezvolt pe scena operei și să am parte de tot suportul necesar în special în pregătirea debuturilor, acolo unde emoțiile sunt trăite la o intensitate mult mai mare față de reluarea unui rol. Nu pot să nu reamintesc ce mare încântare, dar și ce mare responsabilitate a fost să performez pe aceeași scenă cu renumiții soliști de talie internațională precum Ștefan Pop, Bogdan Baciu și Cellia Costea. După toate aceste experiențe pe care le consider speciale și memorabile, am reușit să debutez în rolul Luciei, în regia complexă a marelui regizor Andrei Șerban. A fost cel mai dificil rol principal atât din punct de vedere tehnic-vocal, cât și scenic, iar asta mi-a adus cea mai mare satisfacție, reușind să-l duc până la bun sfârșit, ca mai apoi să primesc aprecieri din partea publicului”, am aflat de la îndrăgita soprană. Opera interpretată pe scenă cu toate elementele decorative este o experiență unică, palpitantă, cea mai directă din punct de vedere emoțional dintre toate genurile muzicale. Combinația dintre narațiunea dramatică, scenă și muzică, dar în special ambitusul și vulnerabilitatea vocii umane fac din operă forma de artă care se apropie cel mai mult de exprimarea emoției pure. „Opera Națională Română Iași reprezintă a două casă pentru mine, e locul în care am crescut și m-am dezvoltat ca artist încă din anii de facultate. Am avut onoarea să colaborez cu maeștri dirijori, corepetitori, regizori valoroși care au contribuit decisiv la modelarea și formarea mea. Sunt profund recunoscătoare întregii echipe”, a fost mesajul Manuelei Barna-Ipate.
Un an special a fost și pentru Noemi Onucu, elevă la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă”, care a avut șansa unui debut pe scena Operei. „M-am gândit mult la anul ce stă să se încheie și nu văd decât infinite binecuvântări. Mă uit cu admirație la toate persoanele pe care le-am cunoscut, mi s-a oferit inegalabila șansă să cresc alături de mari maeștri. Sunt mai mult decât recunoscătoare pentru oportunitățile de care am avut parte. Ce s-a întâmplat în acest an nu a fost decât un început minunat a ceea ce va fi cariera mea ca artist. Îmi vor rămâne în inimă și în minte cel mai adânc săpate emoțiile primei mele apariții pe scena Operei, la gala de deschidere a stagiunii. Apoi, spectacolul Magia Crăciunului mi-a îndeplinit vise din copilărie. De mică mi-am dorit să devin prințesă pe o scenă. Nu-mi doresc decât să cresc în cunoștințe, în maturitate și inteligență muzicală. Am încredere în tot ceea ce mi se va oferi din partea Operei ca să-mi îndeplinesc această dorință. Opera a devenit pentru mine un mijloc de comunicare cu oamenii prin muzică. Am învățat aici că vocea e un bonus, dar seriozitatea cu care tratezi publicul este la fel de importantă. Opera rămâne pentru mine un loc de mister, unde am mereu de descoperit și de învățat… Un loc magic!”, a completat Noemi.
Copiii, alături de maeștrii Operei
Bucurii au adus publicului și micii artiști din cadrul Corului de copii, dirijat de Raluca Zaharia. „Mi-a plăcut că au fost foarte multe spectacole la care am fost aplaudați îndelung, că mi-am făcut mulți prieteni în cor și că am fost alături de marii artiști ai Operei”, am aflat de la Gabriela Rotaru. Natalia Bondar, o altă fetiță din cor, s-a bucurat că „a trăit o experiență unică și că a evoluat”. Pentru Horia Vladimir Șandru, cel mai emoționant moment a fost debutul în rolul Kurt din „Sunetul Muzicii”. „Bucuria a fost dublată de redistribuirea în cel de-al doilea spectacol și, bineînțeles, de aplauzele îndelungate ale publicului. Totul culminează cu interacțiunea pe care o avem cu marile voci ale scenei lirice ieșene. Este o experiență extraordinară care va conta enorm pentru noi. Pentru toate aceste clipe unice, și pentru multe altele, vă mulțumim”, a completat micul artist. Aprecierile publicului l-au impresionat și pe Iustin Jerghiuță, care ne-a mărturisit că trăiește cu intensitate toate momentele petrecute pe scena Operei, dar cel mai mândru și emoționat a fost de rolul său din spectacolul „Sunetul Muzicii”, Friedrich von Trapp. „Aplauzele și uralele de la sfârșitul spectacolului au fost cea mai grozavă răsplată a noastră!”, a recunoscut Iustin. Pentru mulți copii, spectacolul „Sunetul muzicii” a fost extraordinar, au fost fericiți că au putut fi parte din noua producție. „Am sărit în sus de bucurie când am fost aleasă să joc pentru prima oară în Sunetul muzicii, în rolul Brigitta, alături de artiștii Operei. A doua oară a fost o mare surpriză pentru că nu mă așteptam deloc. Eram uimită de cât de repede se vindeau biletele. Emoțiile dinaintea spectacolului și munca răsplătită de aplauzele din sală m-au făcut să mă rog să joc și în al treilea spectacol, ceea ce s-a întâmplat”, am aflat de la Daria Maria Nechifor.
Pentru dirijorul Corului de copii, Raluca Zaharia, 2022 a fost un an rodnic, plin de recitaluri, apariții publice, spectacole. „Deseori tumultuos prin alergătura de la o repetiție la alta sau de la un eveniment la altul, dar toate îndeplinite cu punctualitatea și promptitudinea cu care i-am obișnuit pe cei cu care colaborez. Anul 2022 a readus căldura din partea publicului cu care eram obișnuiți atât eu, cât și copiii din cor. Anii de pandemie au adus distanță chiar și între noi artiștii, dar cred că prin această privire obiectivă ne-am făcut cu toții ordine în priorități și cred cu tărie că fiecare din noi decide să îmbrățișeze, în fața oricăror alegeri, onestitatea, constanţa, sinceritatea, spontaneitatea. Iar eu claaar beneficiez de toate acestea datorită valurilor de copii cu care interacționez din anul 2011 până în prezent”, a recunoscut Raluca Zaharia. Pentru anul 2023, îndrăgitul dirijor își dorește lucruri simple, care îi hrănesc sufletul. „Vreau să rămân la fel de inocentă, să nu-mi neglijez familia și prietenii, să mențin legătura cu cei care mă inspiră, căci nu reușesc să îi sun sau să îi vizitez pe cei cărora le sunt profund recunoscătoare, dar cărora le trimit mereu gândurile mele pozitive. Am învățat să nu-mi mai fac planuri, căci ceea ce ne dorim nu e neapărat ceea ce avem nevoie. Evoluăm datorită experiențelor pe care le trăim. Au trecut 27 de ani de când am pășit prima dată pe scândura Operei. Sala Mare are ceva magic, ceva care te cheamă, te îmbie. Undeva în subconștientul meu am simțit atracția. Mi se părea de neatins, de nepătruns din cauza lumii modeste din care provin, dar visul ireal mi s-a împlinit în anul 2011. Opera reprezintă pentru mine felul zilnic de a fi. Iubesc scena, iubesc muzica, iubesc genul operistic, iubesc vocea umană, iubesc împletirile sonore, iubesc sincretismul operei, cu tot personalul uman care necesită dragoste, înțelegere, răbdare. Le sunt profund recunoscătoare persoanelor cu care interacționez zilnic”, a zâmbit Raluca Zaharia, la fel ca și copiii pe care îi coordonează. „Am fost primită cu brațele deschise într-un loc de care nu vreau să mă despart vreodată. Corul a devenit a doua mea familie”, a spus Teodora Maria Ducan. „Am fost tratați ca niște adevărați artiști. Mi-a plăcut că am reușit să interacționăm cu toti artiștii și, mai ales modul, în care publicul ne-a primit.A fost o experiența minunată”, a fost mesajul primit de la Beatrice Maria Florea. „Îmi place la Operă pentru că e multă muzică, sunt mulți oameni prietenoși, îmi place magia scenei și cum intră artiștii în rolul personajelor”, ne-a spus Eva Zaharia. „Spectacolele mele preferate au fost galele de Crăciun, unde ne-au fost alături cei mai mari artiști ai Operei, și Sunetul Muzicii, unde am avut ocazia sa debutez în rolul lui Gretl Von Trapp”, a fost mesajul Nataliei Maria Pohodnicaru. „Împreună cu ceilalți colegi am exersat zi de zi, am învățat multe lucruri noi, străduindu-ne să devenim mai buni. Am primit cu toții ropote de aplauze și vor rămâne pentru totdeauna în inima mea! Efortul pe care l-am depus a fost mare, dar în același timp a meritat și l-aș mai repeta de mii de ori!!!! Răsfoiesc deseori caietul-program cu Sunetul Muzicii și nu-mi vine să cred că eu sunt în acele fotografii surprinse din timpul spectacolului!”, a zâmbit și Maria Sofia Țuțu. „Sincer, mi-a plăcut cum au fost gândite spectacolele,astfel încât să fie și copii în ele. Abia aștept să mai particip la asemenea spectacole”, a fost dorința lui Iustin Enachi. „Am reușit să îmi împlinesc un vis de a juca în spectacolul Sunetul Muzicii. Mi-au plăcut toate reprezentațiile în care am putut să ne bucurăm de public, de aplauze, de muzică”, a adăugat și Casandra Maria Voion.
2022 a fost un an bun și pentru iubitorii de muzică și balet, artiștii ONRI oferind spectacole de înaltă clasă, cu invitați de renume mondial. Magia unui spectacol este dată de calitatea distribuțiilor, a invitaților și de harul dirijorului.
Pe scenă au urcat tenorul Ștefan Pop (sosit la Iași pentru trei spectacole – două de „Rigoletto” și unul cu „Bal Mascat”), sopranele Elena Moșuc și Celia Costea, mezzosoprana Ramona Zaharia, baritonul Bogdan Baciu, baritonul Lucian Petrean, artiști care au cântat în marile teatre ale lumii și care vor reveni în capitala culturală a Moldovei. Multe dintre spectacole l-au avut la pupitru pe dirijorul David Crescenzi, „un maestru cu mână sigură, care respectă artiștii și oferă și un factor de stabilitate”, după cum a apreciat tenorul Andrei Fermeșanu.
Managerul interimar al ONRI are planuri mari și frumoase și pentru anul 2023. „În februarie vom readuce pe scenă spectacolul Văduva veselă, în regia maestrului Andrei Șerban. Va fi o nouă montare, cu un text refăcut, cu un alt raport între personaje. Pentru finalul lunii martie, mai exact zilele de 25 și 26, pregătim o premieră cu Trubadurul. Momentul va coincide cu lansarea la Iași a Radio România Muzical, iar premiera Operei noastre va fi și prima transmisiune”, a anunțat, în premieră, Andrei Fermeșanu. Stagiunea se va încheia cu o a treia premieră, mai exact „Cenușăreasa”, de Rossini, un compozitor cunoscut în România mai mult pentru „Bărbierul din Sevilla”. Nu este deloc ușoară o astfel de premieră deoarece presupune prezența unor voci cu o agilitate deosebită, un fel de atletism vocal, dar orice efort merită, iar aplauzele publicului sunt o garanție a spectacolelor magice oferite de ONRI.
A consemnat Maura ANGHEL